28 Tem 2010

Tokat yazması elbise

Tokat Yazmasının tarihi o kadar eski ki internette bulduğum bir kaynakta Evliya Çelebi'nin Tokat'ta imal edilen yazmalar için 1656'da "Beyaz pembe bezi diyar-ı Lahor’da yapılmaz. Güya altın gibi mücelladır. Kalemkar basma yüzü, münakkaş perdeleri gayet memduh olur” diyerek Tokat Yazmalarını övdüğünü buldum. Tokat en büyük yazma merkezi imiş geçmişte.
Bana ise bu bez kayınpederimden hediye. Kayınpederim bir zamanlar Türkiye Güreş Federasyonu - Organizasyon komitesinde iken Tokat'ta düzenledikleri Güreş müsabakalarında o zamanların Tokat Valisi rahmetli Recep Yazıcıoğlu tarafından hediye edilmiş bu yazma ona. Recep Yazıcıoğlu 1984 -89 yılları arasında Tokat valisi imiş. Demek ki bu bez o yıllar arasında hediye edilmiştir diye tahmin ediyorum.
Kumaşın üzerinde kullanılan dört çeşit baskı kalıbı var. Upuzun bir şerit olan bu kumaşın ortasında da kocaman bir ayçiçeği bulunuyordu. Hatta göğsümün üst kısmından yapraklarını görebiliyorsunuzdur.
Kumaşın taşıdığı bunca anıya saygımdan ona uygun bir kreasyon düşündüm. Kumaşa fazla zarar vermek istemedim. Bu yüzden pens ya da başka bir şey yok üzerinde. Üst kısmın tutması için ince lastik kullandım sadece ve üç tane boncuğun içinden geçirdiğim ince kurdele ile de boynuma bağladım kolye gibi. Eteklerini bile çevirip dikmedim, saçaklı bıraktım (kaçmaması için zigzag geçtim sadece!). Bütün doğallığını kullanmak istedim bu kumaşın.
Gönül isterdi ki bu kumaşlar yine bol miktarda üretilsin, ben de bunlardan bir koleksiyon hazırlayayım. Fikri bile heyecandan ellerimi terletiyor.
Geçelim aksesuarlara. Kemerimi ve boleromu kendim ördüm. Kemer tığ ile örüldü. Siz de yapmak isterseniz ben, Çelebi iplerinin, Simli Carmen Baby serisinden renk no: CRM-075 (krem renklisini) kullandım.
Kemer için uygun tığ ile 20 ilmek atıp geri dönüyoruz ve hep 2 ilmek atıp 2 ilmek öteye batıyoruz ve tekli trabzan ile kapatıyoruz. Her sıra bunları tekrarlıyoruz. Kemer yeterince uzayınca kenarlarına ben zincir çekerek upuzun saçaklar yaptım 4-5 tane her iki uca da. Siz isterseniz ilik bırakıp düğme de kullanabilirsiniz.
Boleroyu ise 10 numara şiş ile ördüm. Motifi burada anlatmıştım. Linkten faydalanabilirsiniz. İlmek sayısını kendinize ve elinizin ayarına göre ayarlayın. Örmeniz gereken bir dikdörtgen. İki ucu da birleştirince böyle basit bir bolero çıkıyor ortaya.
Kolumdaki gümüş bileziği ise Assortie'deki büyük indirimden kapmıştım buradaki kemerimle beraber.

25 yorum :

pride dedi ki...

Sen beni bir gün kalp krizinden götüreceksin,aman Allah'ım ne kadar tarz ve güzel bir şey olmuş bu.Ben de istiyorum yaaaa....

suzy dedi ki...

Pride: Kumaşlar beni deli ediyor...Ben de seni mi? :D Bence bu Tokat yazmalarını daha çok üretsinler hepimiz giyelim. Bu bizim kültürümüzün bir parçası, nasıl olur da kaybederiz böyle değerleri. Bence dünya tanımalı bu değerlerimizi. Modacı Cemil İpekçi Türk kumaşlarını müthiş değerlendiriyor ve dünyaya duyuruyor ama bu Tokat bezlerine de bir ünlü modacmız eğilse de o da güncellik kazansa keşke. Dedim ya beni bile heyecanlandırıyor bu koleksiyon fikri...

neduk dedi ki...

Çok şık olmuş çook. Sana da öyle bir yakışıyor ki, bu kadar olur. Hem güzel, hem becerikli, aman nazar değmesin. Sevgiler.

Müge dedi ki...

Mükemmel olmuş, kumaşı orjinalinden ayırmamakla çok iyi etmişsin bence güle güle kullan canııım :)

suzy dedi ki...

Neduk: Teşekkürler, böyle otantik kumaşların içinde sanki daha iyi hissediyorum, ruh halim daha iyi uyum sağlıyor. Belki o yansımıştır. Teşekkür ederim.

Müge: Teşekkür ederim kuşum. Kumaşa saygı:D Çevreye saygı:D Çocuğa saygı:D Anladın sen beni!!!

celebi74 dedi ki...

süperrrr

suzy dedi ki...

celebi74: teşekkürlerrrrr

Hatice Sahin dedi ki...

O kadar güzel görünüyorsunuz ki, Sanki kumaş sizinle bütünleşmiş.Yaratıcılığınıza hayran oldum. Ellerine sağlık.

suzy dedi ki...

Hatice Şahin: Çok teşekkür ederim. Yaratıcılığımı kumaşlar tetikliyor sanırım. Çok sağ olun.

ÖRGÜÇANTAM dedi ki...

sevgili suzi bir süredir uğrayamamıştım ,ne güzellikler yapılmış bu arada bayıldım ellerine sağlık

suzy dedi ki...

örgüçantam:teşekkür ederim. Beğenmene ve uğramana sevindim.

Zeynep dedi ki...

bloğunu resmen bi nefeste inceledim ve tek kelimeyle yaptığın tüm çalışmalara bayıldım! inanılmaz yeteneklisin :)

suzy dedi ki...

Zeynep: Çok teşekkür ederim. Ben de şimdi senin bloğuna gittim hemen izleyicin oldum tabi. Buluştuğumuza sevindim. Oje çalışmalarına da hayran kaldım.

Zeynep dedi ki...

çok teşekkür ederim :) umarım bi gün bende senin gibi harika şeyler üretebilirim :)

suzy dedi ki...

Zeynep: Utandırmaaa...yaratmak için başlamak yeterli...

suhuba dedi ki...

Evet kesinlikle çok yakışmış. Çok şık olmuş valla. Ama sendeki azim bitmiyor hayranım valla. Gün geçmesinki yeni bir yazın olmasın. Nasıl bir azim. Bana bir dokunur musun banada bılaşsın:)

melike dedi ki...

Manken güzel olunca kıyafet de üstüne üstlük güzel olunca daha ne denir ki, tabii ki süperrrr.

suzy dedi ki...

suhuba: Teşekkürler...

melike: çok teşekkürler.

smell.beatiful dedi ki...

suzy biliyorsun bende tokatlıyım hala bu yazmalardan burda yığınla var ve bizim ceyizlerimizde de bildiğime göre coğu ilçelerde satılıyo hala yani istediğin gibi yapabilirsin koleksiyonu elbisede gercekten güzel olmus bolerosu ve kemeride tamamlayıcısı olmus ama sanki yırtmac kısmı ecük fazla:D

suzy dedi ki...

smell.beatiful: yırtmacı az bırakırsam kumaş esnemediği için yırtılır diye korktum ama zaten köfte boyumla pek de sorun olmuyor:D mini giymeye de alışık olduğum için yırtmacımı rahat bıraktım:) Neyse, bu elbiseyi yayınladıktan sonra kuaföre gitmiştim ve Tokatlı bir hanımla tanıştım. O da bana senin söylediklerini söylemişti. Yani halen üretildiklerini ve bunlarla oralarda çeşitli kıyafetler yapıldığını. Anlayacağın geriye bir tek modacı olmak kaldı. Yoksa koleksiyonu hep gözümde canlandırıyorum:) Hayal kurmak da parayla değil ya...di mi!

smell.beatiful dedi ki...

haklısın valla biz bu yazmaların içinde boğulduk sizde arıyorsunuz yana döne ne diyim:Dvalla biz de farklı esarplar arıyoruz kıyafet dikmek için bende o esarpları bulamıyorum:)

suzy dedi ki...

smell.beatiful: Pazarda da mı yok be kuşum? Burda dolu dediğin gibi... İnsan hep olmayanın özlemini çeker ya işte bizimki de o değil de ne?

smell.beatiful dedi ki...

yok suzy olursada merkezde var oraya gitmekte bu sıcakta yürek istiyo:D

suzy dedi ki...

smell.beatiful: o zaman serin havalarda merkez yolları görünüyor sana demek ki...

smell.beatiful dedi ki...

ecük ecük:)